Goed is standaard
Snel kan ook prima
Maar als je goedkoop wilt, moet je kiezen:
De werken zijn snel klaar, maar dan besteden wij er minder aandacht aan dan wij normaal zou doen en dat merkt u aan de kwaliteit.
De werken zijn goed, maar u moet er wel langer op wachten dan u gewend bent.
Er zijn drie dimensies van klantwaarde: snelheid, kwaliteit en prijs. En het bijzondere is dat je er slechts 2 van de 3 kunt kiezen.
Wil je snelheid en kwaliteit? Dan betaal je de hoofdprijs!
Wil je snel en goedkoop? Dan gaat de kwaliteit naar beneden!
Wil je kwaliteit en goedkoop? Dan moet je veel geduld hebben!
Wil je ze alle drie dan loop je vast.
Projecten kunnen nooit goed, snel én goedkoop worden gedaan. Twee van de drie is het meest haalbare. De opdrachtgever moet dus een keuze maken en één van de drie factoren loslaten. De projectmanager moet er daarna voortdurend voor zorgen dat de balans binnen de driehoek intact blijft.
Snel, Goed en Goedkoop – kies er 2!
Als de werken goed en snel zijn gewenst dan is het onredelijk om te verwachten dat het goedkoop is. Het afleveren van werk van goede kwaliteit vereist expertise en toewijding. Dat is niet goedkoop.
Als de werken snel en goedkoop zijn gewenst dan is het onredelijk om te verwachten dat het van hoge kwaliteit is. Als de klant snel iets in elkaar gedraaid wilt hebben voor een lage prijs, dat is dat waarschijnlijk niet ons beste werk.
Als de werken goedkoop en goed gewenst zijn dan is het onredelijk om te verwachten dat het snel af is. Wij kunnen iets van hoge kwaliteit maken, en voor een beperkt budget, maar als wij dat doen dan heeft dit project waarschijnlijk een lagere prioriteit dan opdrachten die meer willen betalen. Verwacht dan dat het tijdspad dit weergeeft.
“Tijd, geld en kwaliteit, kies er twee, die derde kan niet”
Laatste tijden zien wij meer en meer dat de praktijk de theorie bewijst. De laatste jaren hebben wij paar projecten gehad, waarbij exact dit het geval was. De klanten verwachten alle drie en wij hadden het niet door – pas toen de wrijving ontstond kwamen wij er achter. De klanten verwachten “nu de beste kwaliteit tegen een hele scherpe prijs” – dat levert een conflict op en eindigt meestal met twee onbevredigde partijen.
Snel en goed
Dat kan bij ons zeker. Dan focussen we bijna alles op uw project. Wat dan met bestaande klanten? Die moeten we dus teleurstellen in de tijd dat we aan uw project werken en daar moet dus echt iets tegenover staan! Als er gedoe over uren en geld is, dan gaat snel en goed niet… Waarom moeten we meerdere klanten teleurstellen, als we daar niet substantieel beter van worden?
Goedkoop en goed
Goede werken kosten veel tijd. Als u daar dan niet veel voor over hebt dan komt u simpelweg achteraan in de rij van de wachtlijst. Goed betalende klanten gaan dan voor – zo simpel is het nu eenmaal. Ook al denken we vaak van niet, de praktijk wijst uit dat het wel zo gaat.
Goedkoop en snel
Dat is zeker mogelijk, maar vergeet niet dat weinig tijd ook weinig tijd voor details betekent. En van de aandacht voor details wordt een project beter en of mooier. Dat betekent dus dat u niet het beste krijgt, maar het beste dat wij in een beperkte tijd kunnen maken voor het geld dat u te besteden hebt. U krijgt waarvoor u betaalt, en naar onze mening is dit de minst gunstige keuze van de drie.
Wat wij hebben geleerd?
Wij gaan vanaf nu duidelijk aan elke klant vragen of er een deadline is, wat die en waarom die is. We willen eerst die deadline begrijpen en pas dan kunnen we ons ertoe verbinden deze te halen. Een “deadline” omdat er nu eenmaal één moet zijn is zinloos.