Planning in de Bouwsector: Steeds Moeilijker om Een Correcte Planning te Maken
Waarom is het steeds moeilijker om een planning te maken en deze na te leven?
Sinds de coronapandemie is het steeds lastiger geworden om afspraken en planningen in de bouwsector na te komen. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de volgende:
- **Corona pandemie**: Na de coronapandemie is er in elke sector een tekort aan personeel ontstaan, maar de grootste impact is voelbaar in de bouwsector. De bouwsector wordt geconfronteerd met een aanzienlijk gebrek aan geschoolde arbeidskrachten, wat leidt tot vertragingen en problemen bij het naleven van planningen.
- **Renovatiewerken**: Bij renovaties is het bijna onmogelijk om alles correct in te schatten vanwege de eventuele verrassingen en onvoorziene werkzaamheden die pas tijdens de uitvoering worden ontdekt. Oude gebouwen kunnen verborgen gebreken en structurele problemen hebben die pas zichtbaar worden zodra de werkzaamheden beginnen. Dit vereist aanvullende werkzaamheden en aanpassingen aan de oorspronkelijke planning.
- **Klant**: 80% van de klanten verandert en past de gevraagde werkzaamheden aan tijdens de bouwwerkzaamheden. Ook vragen zij meestal om extra werkzaamheden die in de initiële offerte niet waren voorzien. Deze wijzigingen kunnen variëren van kleine aanpassingen tot significante uitbreidingen van het project, wat de planning verder bemoeilijkt.
- **Leveranciers**: Na de coronapandemie hebben de meeste materialen prijzen die slechts één maand geldig zijn. Elke paar maanden veranderen de prijzen (altijd omhoog). Daarom moeten de meeste materialen tijdens de werkzaamheden zelf worden besteld, wat het onmogelijk maakt om vooraf een planning te maken vanwege onbekende levertijden. Onzekerheid over beschikbaarheid en levertijden van materialen veroorzaakt aanzienlijke verstoringen in de bouwplanning.
- **Materialen**: Vroeger konden we alles een paar maanden van tevoren bestellen, maar nu is dat bijna onmogelijk. Door problemen met grondstoffen, vaak als gevolg van de oorlog in Oekraïne, sancties tegen Rusland, politieke problemen tussen China en Amerika en meer, hebben bestellingen nu geen exacte leveringsdatum. Leveranciers zeggen altijd “binnen een paar weken”, maar soms betekent dit een paar maanden. Deze onvoorspelbare levertijden maken het moeilijk om een betrouwbare planning op te stellen.
- **Droogtijden**: We moeten altijd de droogtijden respecteren om later geen problemen met garanties te hebben. Maar de droogtijd is ook moeilijk te voorspellen bij renovatie! Bijvoorbeeld bij pleisterwerk: we weten niet van tevoren hoe dik het pleisterwerk zal zijn – dat zien we pas na het afkappen van de bestaande pleister en meten met een laser. Dat betekent dat we de droogtijd niet van tevoren kunnen inschatten. Pleisterwerk van 1,5 cm droogt in ongeveer een maand, maar soms kan het pleisterwerk plaatselijk meer dan 5 cm dik zijn! Renovatiewerken gaan vaak samen met oude huizen, waardoor het moeilijk is om nauwkeurige schattingen te maken.

planning in renovatiesector
De Impact van Klantwensen op de Planning
Het belangrijkste probleem is de aanpassing van de gevraagde werkzaamheden tijdens de uitvoering door de klant. Nieuwe materialen bestellen en leveren, de volgorde van de werkzaamheden aanpassen, de reeds uitgevoerde werkzaamheden aanpassen – elke wijziging heeft een enorme impact op de planning.
Daarnaast vragen de meeste klanten om extra werkzaamheden. Hun redenen: “ik heb dit vergeten of niet bedacht en nu wil ik het toch laten doen terwijl de renovatiewerkzaamheden worden uitgevoerd.” We kunnen nooit “nee” zeggen omdat de initiële offerte deze werkzaamheden niet omvat en we zouden de huidige klant in de steek laten vanwege onze planning voor de volgende klant. Dus, de klant is koning en we kunnen geen “nee” zeggen. Dit heeft uiteraard een enorme impact op de planning en de volgende klant. Bij de volgende klant moeten we de start uitstellen totdat de extra werkzaamheden bij de bestaande klant klaar zijn! Daarna vraagt de volgende klant om aanpassingen en extra werkzaamheden en de cyclus herhaalt zich opnieuw en opnieuw… alles met steeds grotere gevolgen voor de volgende klant en de gemaakte planning!
Begrip voor Onvoorziene Aanpassingen
Daarom proberen we dit aan elke toekomstige klant uit te leggen, want dit zal hen ook overkomen. Soms hebben we bijvoorbeeld een getekende offerte voor €50.000, maar tijdens de werkzaamheden vraagt de klant om meer en meer werk en uiteindelijk is de eindfactuur €100.000 – wat gebeurt er dan met de volgende klant en de planning?
De meeste mensen vragen om een exacte startdatum en zijn niet tevreden als we alleen een richtdatum geven en zeggen dat deze kan worden aangepast. We begrijpen dit en proberen de gemaakte afspraken betreffende de planning te respecteren, maar zoals u hierboven kunt zien, zijn er veel redenen die buiten onze controle liggen waardoor we geen exacte planning kunnen maken.
Conclusie
Bedankt voor uw begrip en vergeet niet dat als de werkzaamheden bij u beginnen, u mogelijk ook van mening kunt veranderen en aanpassingen wilt doen. Renovatiewerkzaamheden zijn geen exacte wetenschap. Vanwege de vele oude huizen in België zit renovatie vol verrassingen en aanpassingen die soms verplicht zijn wanneer ze ontdekt worden. We proberen zo flexibel mogelijk te zijn, maar dat kan niet zonder het begrip van alle klanten – zowel bestaande als toekomstige. Het zou niet prettig zijn voor u als we zeggen “nee, we voeren de extra of aanpassingswerkzaamheden niet uit vanwege onze planning voor de volgende klant” en u in de steek laten. Denk goed na als u een toekomstige klant bent. Bedankt voor uw begrip.
Geef een reactie